Bouwbeschrijving om een varend Skûtsje te maken
van "de twee gebroeders" uit Drachten
U bent op pagina 6.
< Terug naar menu

Naar pagina 1: Kenmerken, stamgegevens, spantenplan, mastkoker, knegt, roer
Naar pagina 2: Grootzeil fok en roerbesturing, lijnversnelling,zwaarden
Naar pagina 3: Giek- mastmaten, gaffel, lummel, gieklier, zwaardunit, loefbijter,fokboom
Naar pagina 4: Zijzwaardbevestiging,halstakeltje,bolders,dek,roef,luiken,raamschuiven,relingen
Naar pagina 5: Overloop fok,verstaging loefbijter,hulpzwaard/bulb,zeilen maken/bevestigen
Blijf op pag. 6: Overzicht blokken maken,snaplock spelden maken,schilderwerk
Naar pagina 7: Optuigen,proefvaren,verbeterpunten,enkele details,officiéle tewaterlating


Inventarisatie benodigde blokken:
Hieronder een lijst van de door mij geïnventariseerde blokken voor "de twee gebroeders". Afhankelijk van het Skûtsje zullen er afwijkingen in afmeting, aantal en gebruik zijn.



Blokken met binnenbeslag maken:

Vooruitlopend op het maken van blokken voor het Skûtsje, hieronder alvast een overzicht van de boormal en enkele gemaakte blokken voor de Jubilé.
Voor de maatschets en een volledige omschrijving om functionele houten blokken te maken (klik hier) of ga terug naar menu en kies "Onderdelen info" > "Houten blokken maken"

Door Dik van Kooij (DvK) worden de blokken gemaakt met geleidepinnen voor de houten afstandlatjes en messing strip.

Links het door mij gebruikte maatblok met boormal en enkele blokken met verbindingspinnen voor de afstandlatjes.
Nog zonder messing schijven.

De frees van 2 m/m is geslepen van zilverstaal rond 3 m/m. Messing strip 0,5 X 2 m/m. Blokmaat 12 x 9 m/m.


Blokkenboek deel 1 en 2 door Henk Bos:
Henk Bos geeft op zijn site een bijzonder interessant en compleet overzicht van allerlij bloksoorten, met o.a. het reviseren en maken van blokken de gebruikte technieken en het gebruik van hulp gereedschappen, e.a. is te vinden via het "informatieblad voor de grote pleziervaart". Activeer het blokkenboek deel en 1 en/of 2 onderaan de site. (klik hier voor de site)

Het echte blokkenwerk:
Voor het echte werk is het misschien leuk om een uitstapje te maken naar onderstaande link om XXL blokken te maken. Kijk ook eens rond in het sitemenu onder: Vaardigheden voor het bouwen in hout.

XXL Blokken maken (video en foto's)

 

Snaplock spelden (kwik clips) maken:
Om verstaging, vallen of blokken simpel en losneembaar te bevestigen is gebruikt gemaakt van RVS peperclips modellen van 1 m/m dik met een gebogen in- en uitgang voor de lijnen of blokken. Uiteraard kan de lengte en breedte afhankelijk van de toepassing aangepast worden. De mal is gemaakt met twee vaste en een uitneembare pen. In dit geval is voor beide kanten gebruik gemaakt van 2,5 m/m pennen en geboord voor een inwendige lengte van 12 m/m. Let er bij het buigen op dat de RVS draad goed vlak gehouden wordt zodat de bochten strak aansluiten.

Eerste bocht
Tweede bocht voor lengtemaat
Tweede bocht doorzetten
3e bocht over de 1e bocht
Ronding voor invoegen lijn maken
Resultaat inwendig 12 x 3 mm

 

Inventarisatie schilderwerk:
Op dit moment zijn de meeste onderdelen in de universele grondlak gezet. Om het schilderen te structureren is op de foto's de uiteindelijke kleur aangegeven.

Keurcodes van Epifanes:
Zwart kleurnummer: 19
Donkerbruin kleurnummer: 12
Oranje kleurnummer:21
Grijs Antislip kleurnummer: 213
Oranje bruin: Oranje gemengd met een klein beetje zwart.

Website met kleurnummers van Epifanes:

Van oranje naar donker bruin:
Door steeds een klein beetje zwart aan oranje toe te voegen kan je van oranje naar oranje bruin, licht bruin of donker bruin komen. Omdat de boorden van twee gebroeders oranje bruin zijn is een heel klein beetje zwart bij een kwart liter oranje gevoegd.

 

Volgorde schilderwerk:
Het verven van het Skûtsje is tot nu toe uitgesteld omdat het niet direct mijn ding is, maar nu de onderdelen klaar zijn moet het er toch van komen. Om het mezelf zo makkelijk mogelijk te maken probeer ik de volgorde zo te plannen dat voor het verven van het volgende deel de juiste plaatsen afgeplakt kunnen worden. Voor het afplakken is de licht blauwe tesa "PRECISION OUTDOOR" tape gebruikt.

1) Na het gronden gestart met oranje bruin op de buitenkant van de dramen en boorden, boegen / wangen
2) Gangboorden voor en achterdek geverfd met grijs antislip nummer 213
3) Donkerbruin verven van klûsborden, deel boegen en wangen
4) Afplakken gangboorden voor en achterdek voor binnenkant verven van dramen en boorden
5) Gelijktijdig afplakken van bovenkant dramen en boorden voor verven van het rântsje
6) Zwart verven van binnenkant dramen / boorden rântsje, reling, kikkers en bolders
7) Afplakken onderkant dramen en boorden voor verven van stuit / berghout en onderkant
8) Zwart verven van stuit / berghout en onderkant
9) Zwart verven mast boven hommer, deel v/h roer, kop v/d zijzwaarden, hulpzwaard met bulb
10) Zwart maken van diverse beslag op mast, giek, gaffel, roer
11) Bruin verven van zijkant roef met zijkant en dek laadruimte incl. raamschuiven
12) Oranje verven van knegt, kokerwangen (masthouder), dek roef incl. reling, deksel mastluik en voorluik
13) Wit verven van ster zijzwaarden, beslag masttop, dropje raamschuiven.
14) Zilvergrijs maken van loefbijter en waterstangen.
15) In blanke lak zetten van mast, zijzwaarden, giek, gaffel, roer, strijklatten, stootklos

De kleine en losse onderdelen worden gelijk meegenomen met de kleur waar je mee bezig bent.

Dramen / boorden in oranje bruine lak gezet. Klûsborden, deel boegen en wangen bruin
Dramen / boorden voorsteven afgeplakt voor lakken stuit / berghout en onderkant
Stuit / berghout en onderkant zwart gelakt
Stuit / berghout en onderkant zwart gelakt

 


Vioolblokken maken:
Nu alle onderdelen gelakt zijn is het tijd om 4 vioolblokken voor de bediening van de zijzwaarden maken. De reeds getoonde boormal is aangevuld met een extra mal met de juiste maten van de vioolblokken. Voor deze blokken zijn latjes van 14x2x33 m/m gebruikt. In deze latjes is een groef van 3x0,5 m/m gefreesd voor het binnenbeslag. Een foutje van mijn kant was het op gelijk breedte (zie foto's) maken van alle tussenlatjes. Om de diameter van de grootste schijf op de juiste maat te krijgen moest ik na montage het middenlatje (met de nodige moeite) smaller maken. Maak dus tijdens de montage het middelste latje zo smal mogelijk.
Hieronder een overzicht van de door mij gehanteerde volgorde.

Latjes met secondelijm verbonden
Boormal met latcombinatie onder de boormachine

Na bewerking is de uiteindelijke maat (exclusief de ogen) 13x10x6x29 m/m geworden. De verbindings pennen zijn messing kopspijkertjes van 10x0,7 m/m. De messing (as)spijkertjes voor de twee schijven zijn 0,9 m/m.

Nadat alles afgewerkt is kan het binnenbeslag in de gleuf geschoven en gelijmd worden. Zoals te zien moet het tweede oog nog gebogen worden.

Lijnenplan en bevestiging van de vioolblokken

 

 

 
U bent op pagina 6.
< Terug naar menu Naar pagina 1: Kenmerken, stamgegevens, spantenplan, mastkoker, knegt, roer
Naar pagina 2: Grootzeil fok en roerbesturing, lijnversnelling,zwaarden
Naar pagina 3: Giek- mastmaten, gaffel, lummel, gieklier, zwaardunit, loefbijter,fokboom
Naar pagina 4: Zijzwaardbevestiging,halstakeltje,bolders,dek,roef,luiken,raamschuiven,relingen
Naar pagina 5: Overloop fok,verstaging loefbijter,hulpzwaard/bulb,zeilen maken/bevestigen
Blijf op pag. 6: Overzicht blokken maken,snaplock spelden maken,schilderwerk
Naar pagina 7: Optuigen,proefvaren,verbeterpunten,enkele details,officiéle tewaterlating