Bouwbeschrijving om een varend Skûtsje te maken
van "de twee gebroeders" uit Drachten
U bent op pagina 3.
< Terug naar menu Naar pagina 1: Kenmerken, stamgegevens, spantenplan, mastkoker, knegt, roer
Naar pagina 2: Grootzeil fok en roerbesturing, lijnversnelling,zwaarden
Blijf op pag. 3: Giek- mastmaten, gaffel, lummel, gieklier, zwaardunit, loefbijter,fokboom
Naar pagina 4: Zijzwaardbevestiging,halstakeltje,bolders,dek,roef,luiken,raamschuiven,relingen
Naar pagina 5: Overloop fok,verstaging loefbijter,hulpzwaard/bulb,zeilen maken/bevestigen
Naar pagina 6: Overzicht blokken maken,snaplock spelden maken,schilderwerk
Naar pagina 7: Optuigen,proefvaren,verbeterpunten,enkele details,officiéle tewaterlating


Schets van giek en mastmaten

Originele achterkant giek om het onderlijk van het grootzeil te verstellen
Messing achterkant giek om het onderlijk van het grootzeil te spannen


Giek:
De giek is gemaakt van eiken. Hiervoor twee eiken latten 16 x 8 x 810 m/m op elkaar gelijmd met in het midden een kunststof buisje van 3x2 m/m. De latten naar rond 15 m/m geschaafd en aan weerskanten taps toe laten lopen naar 12 m/m. In eerste instantie dacht ik de lijn die het onderlijk van het grootzeil gaat spannen door dit buisje te laten lopen. Tijdens het maken van de lummel toch gekozen om het origineel te gebruiken, dus de lijn d.m.v. een katrol buiten langs de giek te laten lopen (zie hieronder).

Originele lummel Messing lummel met katrol gemaakt
Originele giekbescherming

Giekbescherming door middel van messing T 2,5 X 1,5 mm. Hiervoor 3 groeven in giek aangebracht.


Lier op giek:
Met de lier op de giek kan het onderlijk van het grootzeil op spanning gebracht worden.

Originele lier Lier op giek met messing wormwiel 12 m/m

 

Mast:
Voor de mast bij Gamma een grenen trapleuning rond 35 m/m gehaald. Bij nader inzien was deze samengesteld uit twee tegendraads gelijmde halfronde latten, met het voordeel dat kromtrekken grotendeels tegengegaan wordt. De ronde vorm naar vierkant gezaagd (om de eerste kant zuiver recht te zagen de leuning op een lat 50x30 m/m verdiept vastgeschroefd). Via de maten op de schets naar vierkant taps geschaafd, toen naar taps achtkantig en tenslotte rond afgewerkt. Neem een lange rechte lat of liever een stalen rij om tijdens het schaven regelmatig op zuiverheid te controleren.

Masttop:
De masttop is van messing gemaakt met aan de bovenkant een inwendige schroefdraad van 3 m/m voor de bevestiging van het scheerhoutje met vleugel. De onderkant uitgeboord naar 8 m/m (11 m/m diep) voor bevestiging op de trommelstok.

Hommer:
Voor de hommer vanaf het vierkante ondereind (bij mij 24x24 m/m) 40 m/m afgezaagd, achtkantig in de vorm geschaafd, hierin een taps gat gedraaid en op de mast gelijmd.

Hommer Mastvoet vierkant naar rond Messing top met schroefdraad Beslag masttop

 

Gaffel:
De gaffel is opgebouwd uit twee stroken vliegtuig triplex (3 m/m dik en 11 m/m breed) die in de vorm van het origineel uitgezaagd zijn. Om de sponning van 4,5 m/m voor het bevestigen van het zeil te maken zijn de twee stroken verschoven t.o.v. elkaar gelijmd. Om verschuiven tijdens het lijmen te voorkomen is het handig om twee paspennen (b.v. 1 m/m) te gebruiken om de twee delen op de juiste plaats te houden. Het overstekende deel aan de bovenkant kan na het lijmen op de juiste breedte (bij mij 10 m/m) afgeschuurd/gezaagd worden. De gaffelbek is gemaakt van 6 m/m vliegtuig triplex en het beslag van een halve m/m messing.

Originele oude en vernieuwde gaffel

Gemaakte gaffel

 

Zwaard-, stag- en overloopbevestiging fok:
Omdat het neerlaten van zijzwaarden weinig effect op het verleieren van het mini skûtsje heeft is er voor gekozen om de zwaarden niet servo gestuurd maar alleen handmatig op en neer te laten bewegen. Er is een messing unit van 0,8 m/m dik gemaakt die ook het handmatig verstellen in de lengte mogelijk maakt, hierin is ook de stag- en overloopbevestiging van de fok ondergebracht. Om e.a. stevig te solderen is de ruimte voor de lengte verstelling gemaakt van messing T profiel 6 m/m. De unit wordt op/in het boeisel gelijmd. Omdat er nogal wat krachten op komen te staan (stagen, zwaardophanging en overloop) zijn als extra bevestiging 2 platkop boutjes 1,7 m/m door de lat rondom aangebracht. Over de plaatjes (verzonken in de lat rondom) met boutjes wordt het dek gelijmd. De originele zwaardophanging van "de twee gebroeders" is tijdens groot onderhoud in maart 2012 in een loods in Wartena vernieuwd.

Originele zwaardophanging met stag- en overloop bevestiging
Gemaakte zwaardunit gemonteerd


Loefbijter:
Mijn loefbijter is opgebouwd uit 2 rechthoekige messing buisprofielen van 6X3 m/m met daartussen een messing strip van 0,8 m/m dik, hierin zijn diverse gaten voor het verstellen van de fok en voorstag geboord. De bevestiging op de steven is ook van 0,8 m/m plaat gemaakt en als eerste hard gesoldeerd op de profielen 6X3 m/m de tussenliggende strip is er daarna met tin tussen gesoldeerd.

Originele loefbijter

gemaakte loefbijter

 

Boom voor de Fok:
De fokboom zorgt ervoor dat het onderlijk van de fok onafhankelijk van de zeilstand min of meer strak gehouden wordt. Bij het merendeel van de gebouwde mini skûtsjes wordt de boom onder een vaste hoek tussen de 65 en 75 graden draaiend in de steven gezet. Omdat het draaipunt van de fokboom in de steven en de fokbevestiging op het loefbijter op enige afstand van elkaar zitten zal bij het openen van het zeil het onderlijk automatische van een bolling worden voorzien. Hoe meer de fok naar voren bevestigd is hoe meer onderlijkbolling bij het voor de wind varen.
In eerste instantie had ik een boom van 3 m/m RVS los in de steven gemonteerd omdat ik een kunststof verlenging had met een inwendige maat van 3 m/m. Omdat e.a. nogal doorboog heb ik bij enkele leden van HMBC navraag gedaan. Wat bleek, het draaipunt in de steven moet van een schroefdraad worden voorzien omdat hij anders tijdens het varen uit de steven getild wordt. Dus met de oude bevestiging de juiste hoek bij openstaand zeil gemeten en een messing busje van 6 x 4 x 25 m/m in een hoek van 70 graden in de steven geboord. Een RVS verloop van 4 naar 5 m/m gemaakt en voorzien van een scherpe bocht met aan het einde schroefdraad van 4 m/m (foto links). Bij nader inzien was de fokboom van 8 x 5 m/m toch aan de dikke kant dus de RVS 5 m/m kant verjongd naar 3 m/m deze schoof simpel in een nieuwe kunststof (carbon) verlenging van 6 x 3 m/m. (foto rechts) Om uitscheuren te voorkomen de voor- en achterkant van een RVS/messing bandje voorzien.

Fokboom hier nog 8 x 5 m/m
Fokboom naar 6 x 3 m/m

 

 
U bent op pagina 3.
< Terug naar menu Naar pagina 1: Kenmerken, stamgegevens, spantenplan, mastkoker, knegt, roer
Naar pagina 2: Grootzeil fok en roerbesturing, lijnversnelling,zwaarden
Blijf op pag. 3: Giek- mastmaten, gaffel, lummel, gieklier, zwaardunit, loefbijter,fokboom
Naar pagina 4: Zijzwaardbevestiging,halstakeltje,bolders,dek,roef,luiken,raamschuiven,relingen
Naar pagina 5: Overloop fok,verstaging loefbijter,hulpzwaard/bulb,zeilen maken/bevestigen
Naar pagina 6: Overzicht blokken maken,snaplock spelden maken,schilderwerk
Naar pagina 7: Optuigen,proefvaren,verbeterpunten,enkele details,officiéle tewaterlating